Znamy datę Rajdu Yeti



Samochodowy Rajd Yeti to jedna z najstarszych imprez w naszym regionie. Jubileuszowa, bo czterdziesta edycja tej imprezy odbędzie się 5. lutego. Tytułu bronić będzie Piotr Herbi Rudzki.

Historia tej imprezy sięga 1975 roku. Pierwszy rajd przeprowadzono z inicjatywy ówczesnego Dyrektora ZEWB Metalplast Leszno inż. Feliksa Zielnika oraz działaczy delegatury Automobilklubu Wielkopolskiego w Lesznie: Bolesława Mencla i Witolda Gajewskiego. Impreza była jednym z najważniejszych elementów obchodów rocznicy wyzwolenia Leszna. Jego historię przerwał na chwilę stan wojenny. Firma LOB S.A i Automobilklub Leszczyński tradycję zimowych zmagań rajdowych podtrzymują do dziś. Dlaczego Yeti? Przede wszystkim dlatego, że jak sama nazwa wskazuje jest to rajd zimowy. Yeti to również marka produktów oferowanych przez LOB, głównego sponsora i współorganizatora zawodów.

Od samego początku rajd był imprezą dwudniową. Pierwszego dnia rozgrywane były etapy nocne, co znacznie podnosiło widowiskowość tego wydarzenia – Odcinki nocne kończyły się o 2-3 w nocy – wspomina Lechosław Dudka z Automobilklubu Leszczyńskiego. Uczestnicy mieli niewiele czasu na odpoczynek. Nazajutrz z samego rana zawody wznawiano, a już w okolicach południa znaliśmy zwycięzców. – Niegdyś podsumowanie odbywało się na uroczystej gali połączonej z zabawą taneczną. To były czasy, że krzesła i stoliki ściągaliśmy ze wszystkich okolicznych miejsc – mówi Lechosław Dudka. Formułę rajdu na jednodniową zmieniono w 1995 roku. W latach dziewięćdziesiątych znacznie wzrósł też prestiż tej imprezy. Rajd Yeti do dziś jest sztandarową imprezą Konkursowej Jazdy Samochodowej Automobilklubu Leszczyńskiego. Stanowi jednocześnie jedną z rund Rajdowych Samochodowych Popularnych Mistrzostw Okręgu. – To doskonały rajd, od którego można zacząć profesjonalną karierę sportową – twierdzi przedstawiciel Automobilklubu Leszczyńskiego.

Mimo, że rajd organizowany przez LOB S.A i Automobilklub Leszczyński jest rajdem półamatorskim, nigdy nie brakowało w nim znanych nazwisk. W 1981 roku zwyciężył Zbigniew Szwagierczak, który ma na swoim koncie między innymi dziewiętnaście tytułów Mistrza Polski w wyścigach płaskich, górskich i rajdach samochodowych. Dwukrotnie najlepszy w Rajdzie Yeti był Piotr Rudzki – leszczynian, aktualny rajdowy Mistrz Polski w klasie N8. Historycznym, bo pierwszym zwycięzcą był Bogdan Błaszczyk , jadący jakże popularną wtedy Zastawą. W annałach historii leszczyńskiego rajdu, w sposób szczególny zapisało się trzech zawodników. Aż trzykrotnie, po przechodnie trofeum sięgali: Przemysław Zachwieja, Piotr Sopa i Andrzej Słowiński. Ten drugi nawet trzykrotnie z rzędu. Wśród listy zwycięzców trudno nie zauważyć osoby Zdzisława Dobruckiego. Jeden z najwybitniejszych żużlowców Unii Leszno triumfował w Rajdzie Yeti w 1977 roku. Mimo, iż Zdzisław Dobrucki motocykl żużlowy na popularnego „Malucha” zamienił tylko na chwilę, trudno nie zauważyć kunsztu wybitnego kierowcy, jakim wtedy błysnął. Motoryzacyjny talent Pana Zdzisława, ujawnił się zatem nie tylko w światku żużlowym.

To może wydać się dziwne, ale w wielkoletniej historii zawodów zdecydowanie najczęściej zwyciężali kierowcy prowadzący Fiata 126p. Taka jest właśnie charakterystyka tego rajdu. Posiadanie samochodu z silnikiem o dużej pojemności, mocy i sporej prędkości maksymalnej nie gwarantuje sukcesu. Tutaj liczy się zwrotność auta i technika kierowcy. A to, w obliczu dzisiejszej techniki w sporcie jest sporym atutem Rajdu Yeti. Imprezy, która jako jedna z nielicznych w regionie może pochwalić się kilkudziesięcioletnią tradycją. Takowych można zliczyć bowiem zaledwie kilka.

Triumfatorzy klasyfikacji generalnej Rajdu Yeti:
1975 – Bogdan Błaszczyk – Tadeusz Błaszczyk AP Leszno, Zastawa
1976 – Wojciech Marciniak – Maria Błaszczyk AP Leszno, Trabant
1977 – Zdzisław Dobrucki – Ryszard Łuczak AP Leszno, Fiat 126p
1978 – Leszek Nadolny – Remigiusz Roszyk AP Leszno, Fiat 126p
1979 – Czesław Sierpowski – Helena Sierpowska AP Leszno,Trabant
1980 – Przemysław Zachwieja – Jacek Zachwieja AP Leszno, Fiat 126 p
1981 – Zbigniew Szwagierczak – Marek Szwagierczak AW Poznań, Fiat 126p
1983 – Przemysław Zachwieja – Jacek Zachwieja AP Leszno, Fiat 126 p
1984 – Przemysław Zachwieja – Jacek Zachwieja AP Leszno, Fiat 126 p
1985 – Marek Łoziński – Andrzej Kołodziejski MAK Warszawa, Renault 1,3
1986 – Piotr Sopa – Krystyna Sopa KM Winogrady Poznań, Fiat 126p
1987 – Piotr Sopa – Krystyna Sopa KM Winogrady Poznań, Fiat 126p
1988 – Piotr Sopa – Krystyna Sopa KM Winogrady Poznań, Fiat 126p
1989 – Andrzej Marciniak – Andrzej Iwanicki AP Opole, Fiat 126p
1992 – Witold Pomin – Ryszard Śliwiński KM Winogrady Poznań, Fiat 126p
1993 – Andrzej Kluczka – Janusz Morel OSA Opole, Houndai
1994 – Jerzy Frąckowiak – Urszula Frąckowiak AW Poznań, Audi Qatro
1995 – Paweł Rybka – Tadeusz Jaroszkiewicz AW Poznań, Trabant
1996 – Tomasz Niewczas – Henryk Niewczas AP Leszno, Honda
1997 – Norbert Kuźniak – Ryszard Śliwiński KM Winogrady Poznań, VW Golf
1998 – Andrzej Kluczka – Maciej Kluczka AP Opole, VW Golf
1999 – Paweł Trela – Krzysztof Kubiak Rzemieślnik W-wa, Ford Sierra
2000 – Piotr Maciejewski – Piotr Kowalski Rzemieślnik W-wa, Subaru
2001 – Tomasz Marciniak – Marek Rulak A. Łódzki, Audi
2002 – Andrzej Słowiński – Magda Bak A.Wrocławski, Renault
2003 – Grzegorz Staszewski – Katarzyna Palutkiewicz, Audi
2004 – Andrzej Słowiński – Wioletta Bubnowska A. Wrocławski, Renault
2005 – Andrzej Słowiński – Wioletta Bubnowska A. Wrocławski, Subaru
2006 – Artur Obuchowski – Przemysław Pluciński KRPP, Audi 90.
2007 – Adrian Grodzki – Sławomir Koszuta A. Szczeciński, Honda CRX
2008 – Adrian Grodzki – Sławomir Koszuta A. Szczeciński, Honda CRX 
2009 – Marcin Scheffler – Piotr Ognik, A. Wielkopolski, Citroen Saxo
2010 – Tymoteusz Wojtczak – Marcin Kałos, A. Wielkopolski, Peugeot 405
2011 – Piotr Rudzki – Marcin Szymaszczyk, A. Leszczyński, Honda Civic
2012 – Tymoteusz Wojtczak – Marcin Kałos, A. Wielkopolski
2013 – Piotr Rudzki – Jakub Strzelczyjk, A. Leszczyński, Honda Civic
2014 – Piotr Kuropka – Marcin Maćkowski, A. Leszczyński, Opel Corsa
2015 – Piotr Rudzki – Łukasz Borowiak, A. Leszczyński, Mitsubishi Lancer Evo 9
2016 – Piotr Rudzki – Piotr Jóźwiak, A. Leszczyński, Mitsubishi Lancer Evo 9

(n)

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułPopracują nad formą
Następny artykułLepsi od drugoligowca